آینده روشن

بزرگی راگفتند:آینده بشرتاریک است. پاسخ داد: ولی وظیفه ماروشن است

آینده روشن

بزرگی راگفتند:آینده بشرتاریک است. پاسخ داد: ولی وظیفه ماروشن است

آینده روشن

تولید، نشر و بازنشر فرهنگ، مدیریت و طنز

هفت سین نوروزی...

پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳ ب.ظ

هفت سین نوروزی...


سنجد

سنجد

نماد سنجیده عمل کردن است. سنجد رابراین باور برسفره می گذارند که هرکس با خویشتن عهد کند درآغاز سال، هرکاری را سنجیده انجام دهد. سنجد نماد عشق ودلباختگی نیز هست. میوه ای است که وقتی بارور می شود وعطر آن درفضا می پیچد تحریک کننده قوای احساسی انسان است ومعتقدند که موجب عشق انسانها به یکدیگر می شود به همین دلیل سنجد سنبل عشق است. درروایات می خوانیم نخستین خلقت خداوند عقل بوده است و ازطرفی درطب قدیم وجدید خاصیت سنجد به عنوان تقویت عقل وحافظه شناخته شده است بنابراین ما، سنجد این نماد خرد وفرزانگی وسنجیده عمل کردن را برسفره هفت سین می چینیم.


سیب

سیب

این سین نماد سلامتی وعشق است. درگذشته ازسیب به عنوان غذای خدایان والهه ها یادشده است. همچنین به عنوان پاداش کارنیک هدیه داده می شد. همه این جمله را بارها شنیده ایم که هرکس روزی یک سیب بخورد به پزشک نیاز ندارد. سیب کلید راهیابی به شهرسلامتی است. مفهوم آن براین استوارشده که تن وجان وجامعه انسانی را ازگزند وآسیب دور می سازد وسیب را به عنوان نماد سلامت وتندرستی برسفره هفت سین مان می چینیم.


سبزه

سبزه

نشانه خرمی وشادابی وخوش اخلاقی است. سبزی باخود شادابی، نیکویی وسرزندگی را به همراه می آورد. رنگ سبز ارتعاش افکار ما را موزون نگه می دارد و به ما آرامش می دهد. درگذشته سبزه ها را به تعداد هفت یا دوازده که شمار مقدس برج هاست درقابهای گرانبها سبز می کردند. دردوران باستان درکاخ پادشاهان بیست روز پیش ازنوروز دوازده ستون را ازخشت خام برمی آوردند وبرهریک ازآنها یکی از غلات را می کاشتند وخوب روییدن هریک را به فال نیک می گرفتند وبرآن بودند که آن دانه درآن سال پربار خواهد بود. درروز ششم فروردین آنها را می چیدند وبه نشانه برکت وباروری درتالارها پخش می کردند.


سمنو

سنبل قدرت ونماد خیر وبرکت است. بشرهمواره درآرزوی توانمندی بوده است سمنو نماد زایش وباروری گیاهان نیز هست وغذایی مقوی است که از جوانه های تازه رسیده گندم تهیه می شود وسرشار از ویتامین E ومواد مغذی است.


سیر

سیر

به نشانه رعایت حدود ومرزهاست. به سفره هفت سین راه یافته تا پای را ازگلیم خویش بیرون ننهیم. سیرنماد مناعت طبع است یعنی انسان باید همواره باقناعت برجهان بنگرد پس سیر که نشانه قناعت ویادآور امتناع از تجاوز است را برسرسفره می نهیم تاانسانی عاقل، سالم، شاداب ، قوی وقانع باشیم. سیرچشمی چشم سیری از بزرگترین صفات انسان برتر است.


سرکه

سرکه

نماد پذیرش ناملایمات ونماد رضا وتسلیم است واقف براین نکته هستیم که زندگی توام با رنج ومشقت وزحمت است وهیچ انسان متعهد وبامسئولیتی نیست که بدون دغدغه بتواند به زندگی ادامه دهد. خداوند، زمین وآسمان وانسان را آسوده وبی غم نیافرید ودرهرمشقتی که می رسد، حکمتی نهفته است وسرکه گویای تسلیم دربرابر حکمت خداوند بزرگ وحکیم است.


سماق

سماق

نماد صبر وبردباری وتحمل دیگران است. صبر به انسان می آموزد که درگذر زندگی، خستگی راباید خسته کرد وکامیابی را باید یافت.

  • بهزاد توفیق فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی