آینده روشن

بزرگی راگفتند:آینده بشرتاریک است. پاسخ داد: ولی وظیفه ماروشن است

آینده روشن

بزرگی راگفتند:آینده بشرتاریک است. پاسخ داد: ولی وظیفه ماروشن است

آینده روشن

تولید، نشر و بازنشر فرهنگ، مدیریت و طنز

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۸
شهریور


خلاصه یک مصاحبه کاری برای استخدام یک مدیر نجومی

راه راه/ خیلی خسته تر از این هستم که به مصاحبه ادامه بدهم، اما خودم را با این وعده که “ظاهراً فقط یک نفر مونده” گول می زنم و پوشه سرخ رنگ را پیش می کشم. همینطور که پرونده اش را زیر و رو می کنم بلند صدا می زنم: نفر بعدی لطفاً ! این یکی هم همه شرایط اولیه اش کامل است. فیش حقوقی بالای پنجاه میلیون تومان، حساب ارزی و ریالی در بانک های خارج از کشور، تابعیت دوم، مالکیت چندشرکت خصوصی و حضور در هیئت مدیره چندشرکت دیگر و غیره! خودش باجناق دکتر کلمرودی است و خانمش صبیه حاج آقا محبت، این هم مستندات فعالیت فرزندانش در صرافی، نقل و انتقال ارز، پیمانکاری های ویژه نفت وگاز و واردات کالاهای خاص… تصمیم می گیرم خیلی طولش ندهم.

هنوز کاملاً  روی صندلی مقابلم جاگیر نشده که نگاهم را از پشت عینک به او می دوزم و ضربه اول را می زنم: “بزرگترین مانع ارتقای رفاه، آسایش و سلامت مردم چیه به نظر شما؟”  از سادگی سوال خوشحال به نظر می رسد و می گوید: “بله، البته بدیهیه که لغو کنسرت ها و شعار مرگ برآمریکا از موانع بزرگ آسایش و رفاه مردم ماست!”
چندان دلچسب به نظر نمی رسد. با نارضایتی لبهایم را کج و کوله می کنم و می پرسم: “اگر شما مسئول تقسیم بودجه کشور باشید اولویت را به چه مسائلی می دهید؟” تنه سنگینش را جابجا می کند و صدای ناله صندلی را در می آورد:
“ساده است! ما هیچ جنگ یا تجاوزی به مرزهامون– نه داخلی و نه خارجی –  در تاریخ سیصدسال گذشته ایران نداشته ایم که لازم باشه در مقابلش دفاع کنیم یا برای حفظ جان و مال و ناموسون حرکتی از خودمون نشون بدیم!” لبخند مسخره ای می زند و ادامه می دهد: “البته من همیشه در درس تاریخ ضعیف بوده ام اما به همون دلیل که عرض کردم، بنده به شخصه اولویت بودجه کشور رو اختصاص میدم به حمایت از هنرمندانی که به شبکه های تلویزیونی خارجی رفتن. حتماً مستحضرید که هیچ راهی بهتر از این برای حفظ و اشاعه زبان پارسی نیست و…”
حرفش را قطع می کنم و با کمی جدیت ساختگی می گویم: به عنوان سوال آخر بفرمایید اگر امام خمینی، همون سالهای اول جنگ، قطعنامه رو قبول می کردند، بهتر نبود؟ با چشمان گرد شده به من زل می زند و همزمان آب دهانش را قورت می دهد، دستمالی از جیبش در می آورد و عرق روی پیشانی و قسمت های خالی جلوی سرش را پاک می کند و با تعجب می پرسد: “امام خمینی؟!!”
نگاهی به تاریخ تولدش می اندازم، خرداد ۱۳۴۲٫٫٫ سر بلند می کنم و با ناباوری تکرار می کنم: بله امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران! باز همان لبخند مسخره را تحویلم می دهد و می گوید: البته همونطور که عرض کردم من همیشه در درس تاریخ ضعیف بودم!
نفس راحتی می کشم، پوشه را می بندم و خودم را روی پشتی صندلی رها می کنم. لبخند می زنم و می پرسم: حقوق پیشنهادی شما چقدره؟


بیشتر بدانید: rahrahtanz.ir

  • بهزاد توفیق فر
۱۸
شهریور


الهه کولایی

سارا روا



چکیده

امنیت ملی در دوره نوین حکومت‏های پساوستفالیایی از مهمترین فاکتورهای حاکیت‏های نوین محسوب می‏شود. آموزه یا دکترین نظامی چگونگی شرکت نیروهای نظامی در لشکرکشی‌ها، عملیات‌های عمده، نبردها و درگیری‌ها را به طور مختصر بیان می‌کند. در واقع این دکترین راهنمای اعمال نظامی است و شامل قواعد سریع و تغییرناپذیر نمی‌شود. دکترین، یک چارچوب مرجع عمومی برای کل نیروی نظامی است که به استاندارد شدن عملیات‌ها و تسهیل آمادگی نیروها کمک می‌کند. روسیه امروزی در مقام وارث امپراطوری بزرگ با توجه به مشکلات عدیده‏ای که در حوزه خارج نزدیک و غرب دارد، دکترین نظامی خود را سامان می‏دهد. این دکترین از دوران اتحاد شوری و حتی قبل از آن از دوره تزار در این کشور اهمیت داشته است. تفاوت دکترین بعد از فروپاشی شوروی در این بوده است که این دکترین با گذشت زمان انعطاف‏پذیر شده است و حوزه عمل را بسیار محسوس‏تر کرده است. در این زمینه شاهد تغییر ماهیت «سند نظامی» یا «آیین نظامی» فدراسیون روسیه از هنگام انتشار اولین نسخه رسمی آن در سال 1993، تا جدیدترین نسخه آن در سال 2015 هستیم. آیین نظامی فدراسیون روسیه از جمله اسناد راهبردی مهم در این کشور است که افزون بر جهت‌گیری‌های نظامی، نوع نگاه سیاست‌گذاران در مناسبات خارجی نیز در آن بازتاب دارد. تاکنون چهار آیین نظامی تدوین و تصویب  شده است. در آیین اول (1993)، گرایش همکاری با غرب آشکار بود. در آیین دوم (2000) به سیاست‌های غرب با دیده منفی نگاه شده بود که پس از رخدادهای 11 سپتامبر 2001 اندکی تعدیل شد. آیین سوم (2010) نیز به سیاست‌های اروپایی ـ اقیانوس اطلس شمالی به عنوان تهدید ‌نگاه شد. حمله نظامی روسیه به  گرجستان در سال 2008، برنامه‌های آمریکا در زمینه گسترش ناتو به سوی شرق و طرح استقرار سپر دفاع موشکی در شکل­گیری این نگرش روسیه داشت. آخرین آیین نظامی روسیه در سال 2014، واکنشی  به مجازات‌های اقتصادی و فشار سیاسی غرب به مسکو بر سر بحران اوکراین و همچنین طرح‌های نظامی غرب بود. در این پژوهش برآنیم تا عوامل موثر بر دگرگونی دکترین نظامی روسیه را بازگو کنیم. این عوامل را در سه حوزه داخلی، منطقه‏ای و خارجی بررسی خواهیم کرد.

کلمات کلیدی: دکترین نظامی، روسیه، سلاح، بمب هسته‏ ای، غرب


دریافت مقاله

  • بهزاد توفیق فر