آینده روشن

بزرگی راگفتند:آینده بشرتاریک است. پاسخ داد: ولی وظیفه ماروشن است

آینده روشن

بزرگی راگفتند:آینده بشرتاریک است. پاسخ داد: ولی وظیفه ماروشن است

آینده روشن

تولید، نشر و بازنشر فرهنگ، مدیریت و طنز

پرسشنامه شخصیت آیزنک فرم بزرگسال EPQ + تفسیر

يكشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۱ ب.ظ

آیزنک فعالیت در زمینه آزمون سازی را از سال ۱۹۴۷ آغاز کرد و در ابتدا به عامل اساسی در سنجش شخصیت شامل روان رنجوری N و برونگرایی-درونگرایی توجه داشت. وی پس از دو بعد اولیه، بعد سومی را به آن ها افزود و آن را روان پریشی P نام نهاد. این سه عامل، نظریه سه عاملی آیزنک را در شخصیت تشکیل می دهند. آیزنک و لانگ (۱۹۸۶) خاطر نشان می کنند که در مطالعات آن ها از فرهنگ های مختلف شواهد فراوانی دال بر وجود این سه بعد به دست آمده است.

از این پرسشنامه که نسخه اولیه آن در سال ۱۹۶۷ با دو فرم مخصوص کودکان و بزرگسالان تهیه شده است، جهت سنجش برخی جنبه های شخصیت از جمله برونگرایی و درون گرایی و همچنین تشخیص برخی اختلال های  شخصیت مانند روان پریشی، جامعه ستیزی، روان رنجور خویی و مقبولیت اجتماعی استفاده شده است. فرم حاضر برای افراد ۱۶ سال به بالا تهیه شده است. پس از تکمیل این پرسشنامه شما نمرات و تفسیرهای کامل  را دریافت خواهید نمود. لازم به ذکر است که فرمت ۵۷ سوالی این پرسشنامه هم به زبان فارسی موجود است ولی نسخه ۹۰سوالی دارای پیشنه تجربی و علمی قوی تری است و اعتبار و روایی آن در در نمونه های جمعیتی بزرگتری مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

یکی از استفاده های جنبی پرسشنامه آیزنک، استفاده از آن برای تیپ شناسی شخصیت یونانی- بقراطی (همان طبایع چهارگانه طب سنتی خودمان) است. در شکل زیر رابطه بین نمرات مقیاس های E و N پرسشنامه آیزنک با تیپ شناسی یونانی را مشاهده می فرمایید.


تیپ شناسی آیزنبرک


گرچه پزشکی نوین نظریه اخلاط چهارگانه را رده خارج نموده است ولی رویکرد جدید به آن مشخص ساخته است که چرا این نظریه در طول تاریخی بیش از دو هزار ساله خود یکی از بهترین ابزارها برای طبقه بندی تفاوت های فردی بوده است. امتیاز بزرگ استفاده از این نوع تیپ شناسی آن است که برای استفاده از آن نیاز به آموختن مطلب جدیدی ندارید و فقط کافی است تا اطلاعات موجود خود را بازیابی و دوباره سازماندهی کنید. استفاده از این تیپ شناسی به شما کمک خواهد نمود تا در خصوص کار، ارتباطات بین فردی و کنار آمدن با خود با استفاده از مفاهیم جا افتاده آن افق های جدیدی بسازید.


برای پاسخ دادن به پرسشهای این آزمون به صورت آنلاین، به اینجا مراجعه کنید


نتایج و تفسیر آن ها

تفسیر شخصیتی و بالینی ( کمک به تشخیص اختلالات شخصیتی ) پرسشنامه شخصیتی آیزنک کاملا دقیق و براساس روش مدون علمی (دارای نمرات تراز و استاندارد) تهیه گردیده است. نکته این که در تفسیر بالینی پرسشنامه ها به این مساله دقت کنید که تست های روانشناختی نظریه تشخیصی می دهند و  نه تشخیص. فرآیند تشخیص شامل نظر متخصص آموزش دیده و با تجربه می باشد. پس در صورتی که مساله ای بالینی و مرتبط با بیماری های روانی در تست شما دیده می شود، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

تفسیر تیپ شناختی پرسشنامه آیزنک براساس مختصات فرد در محور افقی E و محور عمودی N حاصل می شود. نکته مهم این است که مدل تیپ شناسی آیزنک در کنار مدل تیپ شناسی مارستون (که بیشتر به مدل DISC شناخته شده است) جز ساده ترین و پر استفاده ترین مدل های تیپ شناسی هستند. فراموش نکنیم طبقه بندی افراد در تیپ شناسی حالا هر قدر هم ساده، در برنامه ریزی و اثربخش نمودن ارتباطات انسانی بهتر از عدم شناخت است.

راهنمای اجرای ارزیابی

باتوجه به اینکه در سوالات زیر هیچ پاسخ صحیح و غلطی وجود ندارد و هیچ یک از سوالات پیچیده نیست، لطفاً پس از خواندن هر سوال نظر خود به صورت بلی یا خیر ضربدر بزنید. درباره معنای دقیق سوال ها زیاد فکر نکنید، اولین واکنش به سوال معمولا بهترین پاسخ است.

نظرات  (۱)

سلام
پاسخ:
سلام

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی