آینده روشن

بزرگی راگفتند:آینده بشرتاریک است. پاسخ داد: ولی وظیفه ماروشن است

آینده روشن

بزرگی راگفتند:آینده بشرتاریک است. پاسخ داد: ولی وظیفه ماروشن است

آینده روشن

تولید، نشر و بازنشر فرهنگ، مدیریت و طنز

همسفر تا بهشت

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۵۵ ب.ظ


خانواده، کوچکترین هسته جامعه و در عین حال بنیادی ترین و مهم­ترین جزء آن است به گونه ای که صلاح و فساد خانواده تأثیر مستقیم بر تمام شئونات اجتماعی و فرهنگی دارد؛ منابع دینی ما نیز سرشار از آموزه هایی است که هر یک به نوعی بیانگر اهمیت و جایگاه ازدواج و خانواده است.


نحوه شکل گیری ستاد و مراسم ازدواج دانشجویی

پیش از سال 1376، ازدواج یک واژه فرهنگی نامأنوس و غریب در فضای دانشگاه بود اما با ابتکار حجت الاسلام سیدمسعود معصومی، از اساتید حوزه و دانشگاه و نیز حمایت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی(ره)، نخستین جشن ازدواج دانشجویی با حضور 150 زوج برگزار شدو پس از آن با توجه به استقبال خوب دانشجویان هر ساله برنامه ها و جشن های ازدواج دانشجویی به طور مستمر در دانشگاه های مختلف کشور برگزار می گردید.

طی همین سال ها، ستاد ازدواج دانشجویی در معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها تشکیل و تلاش شد با ترویج «ازدواج آگاهانه، بهنگام، آسان و پایدار»، در تنظیم بنای خانواده به ویژه زوج های دانشجو مؤثر واقع شود.

 

همسفر تا بهشت

عنوان: همسفر تا بهشت
حجم: 3.65 مگابایت
توضیحات: دوره هفدهم همسفر تا بهشت

همسفر تا بهشت


با توجه به ارزیابی های انجام شده تا سال1385 که لزوم تمرکز بیشتر بر جنبه آموزشی و فرهنگی را در این مراسم ها نشان می داد، تصمیم گرفته شد به منظور تحکیم بنیان خانواده و پایداری ازدواج، جنبه معنوی و آموزشی مراسم تقویت و این مراسم به صورت متمرکز در قالب سفرهای معنوی، آموزشی و تفریحی با عنوان «همسفر تا بهشت» در مشهد برگزار  شود.

ازدواج دانشجویی، در دوران دانشجویی اما سالم و آگاهانه است

برخلاف آنچه تصور می شود، تعریف صحیح از ازدواج دانشجویی، ازدواجی است که در دوران دانشجویی به صورت آگاهانه و سالم انجام می شود و لزومی ندارد که حتما همسر فرد نیز دانشجو یا هم کلاس او باشد. بنابراین دانشجو بودن یکی از زوجین نیز برای حضور در طرح، کافی است و هیچ محدودیتی به لحاظ رده سنی، رشته و نوع دانشگاه وجود ندارد.

 

 به جرأت می توان گفت محتوای آموزشی دوره های «همسفر تا بهشت» نیز، از بالاترین سطح در کشور برخوردار است چرا که مسؤولیت تأمین و تنظیم محتوای آن توسط تیمی مجرب و با رصد بسیاری از برنامه های کشوری در این زمینه صورت می گیرد.

همچنین با توجه به این که طبق آمار موجود، مسائل جنسی، عامل بسیاری اختلافات زوجین می باشد،  آموزش مهارت های زندگی و مدیریت روابط جنسی نیز از رئوس مطالب آموزشی «همسفر تا بهشت» قرار گرفته است.

عوامل پایداری و موفقیت ازدواج های دانشجویی

  از سال 1376 تعداد شرکت کنندگان در هر سال به طور متوسط بین 20 تا 30 درصد افزایش داشته است اما در عین حال با توجه به آمار ثبت احوال، از سال 1385 تاکنون، از میان 300هزار ازدواج دانشجویی کمتر از دو درصد جدایی به ثبت رسیده است که در خصوص عوامل پایداری و موفقیت ازدواج های دانشجویی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

*ازدواج بهنگام و در اوج شور و نشاط جوانی که سبب تسهیل قدرت تعامل و سازگاری زوج می شود.

*انتخاب آگاهانه ، چرا که دانشجویان اغلب قشر نخبه و فرهیخته جامعه هستند و با دقت لازم و بررسی دقیق شرایظ آگاهانه انتخاب می کنند.

* آموزش ها و برنامه های ستاد ازدواج برای مجردین(شامل آسیب های روابط قبل از ازدواج، تشخیص هنگامه و آمادگی ازدواج و معیارهای انتخاب همسر)، و والدین و زوجهای دانشجو

بنابراین چنان که مشهود است ادعای برخی افراد و رسانه ها در خصوص احساسی و ناموفق بودن این ازدواج ها، صحیح نیست.

دانشجویان خراسان رضوی نیز مدت دو سال است که در قالب جشنواره ازدواج دانشجویی در دو بخش مجردین و متأهلین، در برنامه آموزشی و مسابقات مختلف شرکت نموده و در صورت کسب حد نصاب آزمون پس از شرکت در مراسم پیوند آسمانی در حرم مطهر امام رضا (ع)  به سفر شمال اعزام می شوند.

خاطرنشان می شود هفدهمین دوره طرح ملی ازدواج دانشجویی(همسفر تا بهشت) نیز از بهمن ماه سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه93 به میزبانی مشهدالرضا(ع) ادامه خواهد داشت.

اخبار همسفران بهشت را از اینجا دنبال کنید

 

نظرات  (۳)

  • علیرضا رحمت آبادی
  • به وبلاگ ماهم سری بزنید
    ممنون بابت عکس دسته جمعی
  • سمیه گل محمدی
  • خیلی ممنون  بابت عکس, فقط یه سوال من باگوشی وارد شدم عکسو که سیو کردم خیلی کوچیکه چطوری بزرگش کنم??
    پاسخ:
    سلام. شما احتمالا خودعکسو ذخیره کردید. روی عکس کلیک کنید تا عکس اصلی دانلود بشه. پاینده باشید

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی